A megfelelő matrac kiválasztása

Félre kell tenni az előítéleteket, régről visszamaradt berögződéseket és tisztalappal nekivágni a vásárlásnak az alvástípusunkat és testsúlyunkat figyelembe véve!!

Vásárláskor lehetőleg az alvásmódunknak megfelelően feküdjünk a matracra. Ne pattanjunk fel hirtelen, hanem időzzünk rajta minél többet és nézzük meg több testhelyzetben is. Érdemes az elején szűkíteni a kört 3-4 szóba jöhető matracra, majd végig próbálni őket újra. Addig érdemes próbálgatni, amíg minden kétség eloszlik döntésünk felől.

Fontos megkérdezni, hogy fix vagy rugalmas rácsra kerül e a matrac!!

Ha hanyatt fekve próbáljuk a matracot nyúljunk be a kezünkkel a derekunk alá és nézzük meg kitölti e rendesen azt a részt a matrac. Ha túl kemény, vagyis nem fogadja be fenekünket eléggé akkor ott a gerincünk S formájából adódóan híd keletezik, vagyis nem lesz alátámasztva. Ebből az következik, hogy azon a területen nem tudnak elernyedni izmaink. A teljes ellazuláshoz megfelelő alátámasztás kell a testnek!

Ha oldalt fekszünk a vállunkon és a csípőnkön van a hangsúly. Ezeknek a kijjebb álló testrészeknek megfelelő mértékben be kell süllyedniük a matracba ahhoz, hogy a gerincünk oldalról nézve minél kevésbé hajoljon meg illetve ne alakuljanak ki nyomáspontok az említett területeken.

A matracon próba közben helyezkedjünk el kényelmesen és ne lógassuk le a lábunkat vagy tartsuk a fejünket a magasban. Szóval feküdjünk fel rendesen!
A matracot 10 évre választjuk, több ezer órát eltöltünk rajta, ezért szánjunk időt a helyes matrac kiválasztására.

Testünk a matrachoz normál esetben 2-4 éjszaka elteltével alkalmazkodik, jobban eldeformálódott test esetén ez 1-2 hét is lehet!

Leginkább két sajátos tényező fogja meghatározni, hogy milyen keménységű matrac lesz az ideális számunkra. Az egyik a testsúly a másik a leggyakoribb alvóhelyzetünk, vagyis az alvástípusunk!

A kemény matrac

Az ortopéd orvosok szívesebben ajánlják a kemény matracokat, de egyedfüggő, kinek milyen keménységű matrac lesz ideális!

Az emberek nem elhanyagolható hányada oldalt is alszik, például a hölgyek 90%-a. Arról nem is beszélve, hogy háton fekvő pozícióban, ha nem fogadja be rendesen a fenekünket a matrac a gerincünk S formájának köszönhetően deréktájékon híd keletkezik. Ilyenkor nincs megfelelő alátámasztás és azon a területen az izmok nem tudnak rendesen elernyedni. Tehát nem tehermentesíti gerincünket megfelelően.

Ajánlás:

A kifejezetten kemény matracokat általában nagyobb súlyú személyeknek ajánljuk, akik többnyire hason vagy háton alvók. Illetve bizonyos orvosi esetekben, amikor ez indokolttá válik.

A puha vagy félkemény matrac

Az oldalt fekve alvóknál a váll és medence tájékon nagyobb nyomáspontok keletkeznek, ami lassítja a vérkeringést., Ez legtöbbször zsibbadást is eredményezhet, mely a leggyakoribb oka lehet az éjszakai forgolódásnak, nyugtalan alvásnak.

A rugalmasabb felületű, viszonylag lágyabb vagy félkemény matracok általában nagyobb testbefogadó képességgel rendelkeznek. Jobban elnyelik a vállat csípőt és ez által kisebb nyomás alakul ki ezeken a területeken. Ilyenkor oldalt fekve a gerinc jobban ki tud egyenesedni (oldalról nézve persze). A kor előre haladtával vagy életmódunkból adódóan ízületeink már sokkal több odafigyelést igényelnek. Ilyen esetekben is szoktuk ajánlani a váll és csípőízületek terhelésének csökkentésére.

Ajánlás:

A puha vagy félkemény matracokat leginkább közép illetve kisebb súlyú személyeknek szoktuk ajánlani oldalt alváshoz vagy vegyes alvástípushoz. A hölgyek 90%-a leginkább oldalt alvó testi adottságaikból adódóan. Ehhez párosul az átlagosan kisebb súly is és a két tényezőt együtt figyelembe véve nekik kimondottan nem ajánlott kemény matracot választani. Gyermekeink is hasonló igényekkel rendelkeznek. 8-10 éves kor alatt is inkább a viszonylag lágyabb matracok ideálisabbak mivel ebben a korban a testtömeg még nem jelentős.

Egyben vagy két darabból érdemes venni matracot:

Általában 2 kisebb darabból szoktuk ajánlani az ágybetéteket, mert könnyebb a kezelhetőségük, könnyebb őket tisztítani, mosni, forgatni.

Némely esetben a párok közti jelentős súlykülönbség, vagy eltérő alvási szokások indokolják a két különálló, akár különböző matrac használatát.

A 160/200 vagy 180/200 méretű ágybetéteket akkor szoktuk egyben javasolni, ha az nem ágykeretbe kerül pl. földre illetve galériába. Ilyenkor nincs, ami összetartsa a két matracot és könnyen szétcsúsznának. Esetleg akkor mikor egy pár kimondottan szorosan összebújva szokott aludni. Ez esetben egyikük mindig középre kerül az ágyban, vagyis a két matrac szélére, ami nem a legideálisabb.